Susan Slade (1961)


Director: Delmer Daves
Production: Delmer Daves (Warner Bros.)
Screenplay: Delmer Daves - Based on "The Sin of Susan Slade" (1961) by Doris Hume 
Starring: Connie Stevens - Troy Donahue - Dorothy McGuire - Lloyd Nolan - Brian Aherne
Filmed in 1961 - Premiered on 8-XI-1961 - 116 min.

One of the best things that can be said after seeing this extreme melodrama is that, undoubtedly, times have changed a lot. And for good. The extramarital relations or the illegitimate children were taboos in the America of 1961 that, however, were very interesting to the population most affected by them, the teenagers who began to be too important to the show business. John F. Kennedy had just been appointed President and the definitive heyday of rock & roll and drive-in cinemas had opened the doors to an audience who, in the previous decade, had been subjugated to the tastes and ways of past generations. Hollywood, as usual, could not remain behind. In 1959 A Summer Place, written, produced and directed by Delmer Daves, had worked marvelously at the box-office and his main musical theme had become a radio hit, making it clear that the key to succeed was more in the romantic entanglement lead by the sparkling Sandra Dee and the handsome Troy Donahue, than in the one by their parents on the screen, Richard Egan and Dorothy McGuire, the real protagonists of the plot; the following year Parrish, again with Daves at the head and Donahue as leading young man, this time accompanied by the singer Connie Stevens, had reaffirmed the tendency and the goodness of the recipe. Susan Slade was, consequently, the unavoidable follow-up of such a successful model and its story line centered completely on the love suffering of a young single mother and the impact of social conventions. Stevens and Donahue were again at its lead, though the most radical turn was verifying how, in only two years, Dorothy McGuire moved from being the adulteress in love of A Summer Place, to an understanding -but manipulative- mother. Fifty years later it matters too little that its plot is highly conventional, or that many of its premises are laughable or -at least- corny. What is enjoyable is its luxurious wrapping, with Harry Stradling's wonderful and colourful photography (pinks and passion reds in the shirts of the young couple, or the greens and the blues of the house by the sea), Daves' solid and skillful script, which takes the necessary time in every scene, the convincing performance of its main cast, with the exception of the dull Donahue -only a facade-, as well the maintained narrative pulse of the Californian director (another name to discover), supported by the melodious music of everlasting Max Steiner, whom enjoyed during this time a late creative youth. Both worked again on the following year for what was the last link of an unintentional tetralogy, Rome Adventure (1962). But that is another history...
Una de las mejores cosas que se pueden decir después de ver éste melodrama extremo es que, sin duda, los tiempos han cambiado mucho. Y para bien. Las relaciones extramaritales o los hijos ilegítimos eran temas tabúes en los Estados Unidos de 1961 que, sin embargo, interesaban en particular a la población más afectada por los mismos, los adolescentes que comenzaban a ser demasiado importantes para el mundo del espectáculo. John F. Kennedy acababa de ser nombrado Presidente y el definitivo auge del rock & roll y los autocines habían abierto las puertas a un público que, en la década anterior, había estado sojuzgado a los gustos y maneras de las generaciones pretéritas. Hollywood, como de costumbre, no podía quedarse atrás. En 1959 A Summer Place (En una isla tranquila, al sur), escrita, producida y dirigida por Delmer Daves, había funcionado estupendamente en taquilla y su principal tema musical se había convertido en un éxito radiofónico, dejando claro que la clave del triunfo estaba más en la historia romántica que protagonizaban la chispeante Sandra Dee y el guapo Troy Donahue, que en la que tenían sus padres en la pantalla, Richard Egan y Dorothy McGuire, los verdaderos protagonistas de la trama; al año siguiente Parrish, de nuevo con Daves como máximo responsable y Donahue de joven galán, acompañado ésta vez por la cantante Connie Stevens, había reafirmado la tendencia y la bonanza de la receta. Susan Slade fue, en consecuencia, la inevitable continuación de un modelo tan exitoso y su historia se centraba totalmente en el sufrimiento amoroso de una joven madre soltera y el impacto de las convenciones sociales. Stevens y Donahue fueron de nuevo sus protagonistas, si bien el giro más radical fue el comprobar cómo, en tan sólo dos años,  Dorothy McGuire había pasado de interpretar a la adúltera enamorada de A Summer Place, a una comprensiva -pero manipuladora- madre. Cincuenta años después poco importa que su trama sea convencional al máximo, o que muchas de sus situaciones sean risibles o -cuanto menos- cursis. Lo que se disfruta es su lujoso envoltorio, con una maravillosa y colorista fotografía de Harry Stradling  (rosas y rojos pasión en las camisas de la jóven pareja, o los verdes y azules de la casa al borde del mar), el sólido y habilidoso guión de Daves, que se toma el tiempo necesario para cada escena, las convincentes interpretaciones de su elenco principal, con la excepción del siempre soso Donahue -tan sólo fachada-, asi como el sostenido pulso narrativo del director californiano (otro nombre a descubrir), apoyado en la melodiosa música del sempiterno Max Steiner, quien disfrutó durante ésta época de una última juventud creativa. Ambos volvieron a juntarse al año siguiente para la que fue el último eslabón de una inintencionada tetralogía, Rome Adventure (Más allá del amor, 1962). Pero esa es otra historia...

Comentarios

Entradas populares