A film lovers' paradise / Un paraíso para los amantes del cine

If there is a paradise for classic Hollywood cinema lovers it is none other than the one facilitated by Warner through their Archive Collection, an inexhaustible source of unknown titles, masterpieces, pieces of craft and -of course- "B" or "C" movies from MGM, RKO, Warner and others' very large catalogues. And all this, paradoxically, created as a viable alternative to the DVDs editions in an economic moment as tricky as the current one, in which the multinationals of the sector decided to focus on the actual cinema, more commercial and requested by the big public, leaving behind the editions of classic movies as those we fans could enjoy during the first years this century. It is true that the products branded as "Warner Archive Collection" cost the same -or more- than a Blu-Ray, when we receive DVD-Rs, that its contents although using the best available materials are not restored, that they do not have subtitles in any language and scarcely any extras of interest (except occasional trailers), and that its distribution is restricted to the North American market, but that does not prevent that anyone using shops as Amazon, if wishes it and the pocket allows it, could obtain and enjoy marvels as The Breaking Point (1950), the best adaptation ever shot of a Hemingway novel, courtesy of Michael Curtiz and John Garfield, While the City Sleeps and Beyond to Reasonable Doubt, the 1956 noir duet filmed by the last Fritz Lang before returning to Europe, in anamorphic copies that respect the SuperScope format, or multitude of magnificent silents as the sweeping The Patsy (1928) by King Vidor and The Merry Widow (1925) by Erich von Stroheim. And the best thing is that, month by month, the catalogue keeps growing. Very recommended.
Si existe un paraíso para los amantes del cine clásico de Hollywood éste no es otro que el que nos facilita la Warner a través de la Archive Collection, una fuente inagotable de títulos ignotos, obras maestras, piezas de artesanía y -por supuesto- películas "B" o "C" de los larguísimos catálogos de la MGM, RKO, Warner y otras. Y todo ello, paradójicamente, creado como una alternativa viable a la edición de DVDs en un momento económico tan peliagudo como el actual, en el que las multinacionales del sector decidieron focalizarse en el cine actual, más comercial y reclamado por el gran público, abandonando las ediciones de películas clásicas como las que pudimos disfrutar los aficionados durante los primeros años de éste siglo. Cierto es que las ediciones del sello "Warner Archive Collection" cuestan lo mismo -o más- que un Blu-Ray, cuando lo que recibimos son DVD-Rs, que sus contenidos aunque utilizan las mejores copias disponibles no están restaurados, que no traen subtítulos en idioma alguno y apenas algún extra de interés (salvo ocasionales trailers), y que su distribución está restringida al mercado norteamericano, pero eso no impide que a través de tiendas como Amazon cualquiera pueda, si lo desea y su bolsillo se lo permite, conseguir y disfrutar de maravillas como The Breaking Point (Punto de ruptura, 1950), la mejor adaptación jamás realizada de una novela de Hemingway, cortesía de Michael Curtiz y John Garfield, While the City Sleeps (Mientras la ciudad duerme, 1956) y Beyond a Reasonable Doubt (Mas allá de la duda, 1956), el dueto noir filmado por el último Fritz Lang antes de retornar a Europa, en copias anamórficas que respetan el formato SuperScope, o multitud de magníficos títulos silentes como las arrolladoras The Patsy (La que paga el pato, 1928) de King Vidor y The Merry Widow (La viuda alegre, 1925) de Erich von Stroheim. Y lo mejor es que mes a mes el catálogo sigue ampliándose. Muy recomendable.

Comentarios

Entradas populares